Teaching is both – art and science. शिक्षण कला और विज्ञान दोनों हैi. It requires a mastermind creativity (यहां एक मास्टरमाइंड रचनात्मकता की आवश्यकता है) that students of different nature and community should be handled carefully. Therefore, it is an art
ii. On the other hand, it calls for exercise of talent and creativity making it and involving repertoire of techniques procedures and skills which can be studied systematically, described and improved making itscience
ii. On the other hand, it calls for exercise of talent and creativity making it and involving repertoire of techniques procedures and skills which can be studied systematically, described and improved making itscience
Some Specific Methods of Teching
1. Deductive Teaching (निगमनात्मक शिक्षण)
It is a top down process of teaching from one or more premises/rules/statements to reach a logically certain reason (यहां छात्रों को कोई सामान्य सिद्धांत बताकर उसकी जाँच या पुष्टि के लिए अनेक उदाहरण दिए जाते हैं। ) For example:- When it rains, the grass gets wet. It has rained today, therefore the grass is wet (जब बारिश होती है , घास गीला हो जाता है । आज बारिश हो गया है , इसलिए घास गीला है). Generally used by mathematicians.
2. Inductive Teaching (आगमनात्मक शिक्षण)
It is a bottom up process of teaching which starts from some collected information/experiences/samples to deine a rule/principle (यहां पहले अनेक उदाहरण देकर छात्रों से कोई सामान्य नियम निकलवाया जाता है। ) For example:- The grass is wet when it rains. If it rains tomorrow, the grass will definitely be wet (जब बारिश होती है , घास गीला हो जाता है । यदि कल बारिश होती है, तो घास निश्चित रूप से गीला हो जाएगा । )
3. Synthesis Teaching (संश्लेषणात्मक शिक्षण)
It is a process of presenting study material which starts from basic concepts & then move into details of them (यह पाठ्यवस्तु को उपस्थित करने का ऐसा ढंग हैं जहाँ पहले अंगों का ज्ञान देकर तब पूर्ण वस्तु का ज्ञान कराया जाता है।) For example :- in english language, the knowledge for alphabets are given before giving the knowledge of word formation (जैसे English पढ़ाने में पहले वर्णमाला सिखाकर तब शब्दों का ज्ञान कराया जाता है।)
4. Analytical Teaching (विश्लेषणात्मक शिक्षण)
But if study material is presented by starting from knowing details/collecting information & then defining the concepts it is known as analytical teaching (परंतु यदि पहले वाक्य सिखाकर तब शब्द और अंत में वर्ण सिखाए जाएँ तो यह विश्लेषणात्मक विधि कहलाएगी क्योंकि इसमें पूर्ण से अंगों की ओर चलते हैं।)
5. Team Teaching (टीम शिक्षण)
This is the recent idea in the field of teaching where two or more teachers make a plan of the subjects cooperatively, carry it out, and always evaluate it’s effects on the students periodically (यह शिक्षा के क्षेत्र में हाल ही में लाया गया विचार है जहाँ दो या दो से अधिक शिक्षक को एक बड़ी कक्षा में छात्रों को पढ़ाने के लिए एक दूसरे को सहयोग करते हैं।)
6. Micro Teaching (सूक्ष्म शिक्षण)
It is an innovate teaching technique which is used to train teachers (यह एक नया शिक्षण तकनीक है जो शिक्षकों को प्रशिक्षित करने के लिए प्रयोग में लाया जाता है) and it helps in producing effective and competent teachers (यह प्रभावी और सक्षम शिक्षकों का निर्माण करने में मदद करता है)
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